tisdag 10 november 2009

En hals i uppror

Nu kommer fortsättningen.
Efter succen med att inte behöva svälja blev sakerna värre. Jag trodde att det var tandvärk, men smärtan avtog inte efter besöket hos tandläkaren, även fast man fick en kudde att lägga huvudet på. Några timmar senare bestämde jag mig för att besöka hälsovårdscentralen i Andersberg.
Försiktig som jag är ville jag inte sjåpa mig. Dom sa att det inte var streptokocker, vilket var bra och skickade hem mig, vilket var synd.
Dan efter kunde jag inte äta eller prata. Jag kunde knappt dricka vatten. Senare kom jag på att det fanns andra drycker som var lättare att svälja tack vare sin fylliga struktur, något åt filmjölkshållet.
Återigen åkte jag till Andersberg - med taxi den här gången. Efter att ha lämnat dricksen gick jag in. Men en timma senare fick jag åka, endast med lite pencillin på halsen.
Nu började jag känna mig uppgiven på riktigt. Samma kväll kom vändningen. Via familjejouren till akutmottagningen och till behandlingsstolen. Dom plockade upp en skalpell och började skära i svalget från insidan. Där satt nämligen en elak halsböld, som krävde mera än bara lite pencillin från Andersbergs hälsovårdscentral.
DÅ hamnade jag i en lättare chock. Först tänkte dom skicka hem mig, för hon var lite orutinerad men hon hade bakjour vilket var positivt.
Men jag fick ligga kvar över natten. Dan efter kändes det lugnare även om dom var in och skar lite igen. Sen fick jag uppleva sjukhusets egna dryck som var en fantastisk upplevelse för halsen. Jag fick även kortison och pencillin och inte minst dropp. Alltsammans in i blodet i armen.
Dan efter fick jag åka hem.
SÅ kan det gå när man får en böld på halsen. Hoppas ni slipper det - men om inte annat är ni inte den första som drabbas.

Inga kommentarer: